Speed '74

Deelnemers en dagindeling Classic Enduro

Nog een kleine week en dan kan de Classic Enduro met Le Mans auto’s uit de jaren vijftig eindelijk van start gaan. Voor de teamrace van zaterdag 14 januari zijn tot nu toe 8 teams ingeschreven. In deze race waarbij dubbele punten voor de raceuitslag worden gegeven zal ook een concours plaatsvinden. Reden genoeg dus om een snelle, maar vooral ook mooie auto te bouwen. Originaliteit is hierin natuurlijk ook een factor waar rekening mee wordt gehouden.

Nu valt het niet mee om een Le Mans deelnemer uit de jaren 50 als bouwdoos te scoren. Hier zijn er eenvoudig gezegd niet heel veel van. Op zich dus vrij logisch dat een groot deel van de deelnemers is uitgekomen bij een Mercedes 300 SL waarvan er echter slechts één exemplaar heeft mee gereden (in 1956).

Daarnaast moet gereden worden met hardrubber banden met een loopvlak van maximaal 8 mm breed. Anders dan we gewend zijn van de vorige Classic Enduro’s. Het chassis daarentegen is vrij, dus we zullen verschillende configuraties aan de start zien verschijnen. Hierbij een overzicht van de verschillende deelnemende teams:

Team de Hek – Mercedes 300 SL – Startnummer 16

Winnaars van de Classic Enduro Le Mans 1966 in december 2019 (ja, zo lang geleden alweer vanwege corona): Rob en Luke de Hek rijden mee in klassiek grijs, met een chique rood leren interieur. Heel netjes geworden.

Team van Wijngaarden – Porsche 718 RS – Startnr 36

Arie en Arie van Wijngaarden (Arie Sr en ome Arie) rijden in een blauwe Porsche 718 RS. Een afbeelding van de deelnemende wagen is nog niet beschikbaar, maar zo komt ’t ie er ongeveer uit te zien.

Team SRTO – Mercedes 300 SL – Startnummer 7

De sympathieke slotracers uit Oosterhout hebben de Mercedes 300 SL die in 1956 meedeed op Le Mans tot de kleinste details nagemaakt. In het zilvergrijs dus, en inclusief de bijbehorende kentekenplaat en verstralers in de grille. Het team bestaat uit Piet van Drunen, Chris Budde, René Navest en Ron van Os. Veel succes mannen!

Team van Maarle – Jaguar D-type – Startnummer 5

Hans en Bart van Maarle kiezen voor (hoe kan het ook anders) Britse voiture, namelijk de Jaguar D-type. De auto is nog in opbouw zoals jullie kunnen zien, maar de coureur en interieur zien er al ‘splendid’ uit. Good luck jolly fellows!

KAF Racing – Mercedes 300 SL – Startnummer 4

Ron Prins, Andre Zandbergen en Joop Brand treden ook aan in een grijze 300 SL, maar nu onder startnummer 4. Het wordt nog een hele klus om die Benzen uit elkaar te houden. De elegante lijnen spreken voor zich, de andere teams moeten vrezen voor de snelheid van dit team, winnaars van de Classic Enduro in 2017.

Maserati Corse – Maserati 450S Spyder – Startnummer 2

Arie Jr en Huib de Jong kiezen deze Classic Enduro wederom voor een Italiaanse bolide. Dit keer voor een Maserati 450S van 1957. Hopelijk blijft de techniek heel en kunnen de mannen een podium scoren.

H&H Racing – Mercedes 300 SL – Startnummer 7

Hugo Dekker en Henning van Dam treden ook aan in een 300 SL. Om verwarring met de andere Gullwings te voorkomen is deze zwarte uitvoering voorzien van helder groene strepen. Lucky nr 7 is een populaire keuze. (zie SRTO)

ART Racing – Maserati Birdcage Tipo 60 – Startnummer 2

Nog een rode Maserati, en ook met nummer 2. Ronald is nog hard aan het bouwen, maar gaf deze sneak preview. De Tipo 60 werd Birdcage genoemd vanwege de opbouw met allerlei stangen, die zichtbaar zijn in het interieur. Ronald kennende zal hij er weer een waar kunstwerk van maken. Good old Gerrit Leemburg stapt in als teammaat.

Dagindeling

Om de dag in goede banen te leiden hier de dagindeling voor zaterdag 14 januari:

08.30 uur Gebouw open, koffie + start training
10.30 uur Start inschrijving + technische keuring
11.00 uur Kwalificatie (2 minuten per team)
11.30 uur concours d’elegance (alle deelnemers mogen punten geven)
12.00 uur lunchpauze
12.30 uur start race
16.30 uur finish race

Alle teams hebben 2 uur de tijd om te trainen. Bij de inschrijving en keuring zal goed gekeken worden naar de breedte van het loopvlak van de banden. Het inschrijfgeld bedraagt € 10,- per deelnemer.
Tijdens de kwalificatie moeten de teams in 2 minuten tijd een maximale afstand rijden, waarbij de winnaar als eerste een baankleur mag kiezen om op te starten. Let op dat de auto hierbij heel blijft, want na de kwalificatie vind het Concours d’elegance plaats. Alle deelnemers krijgen hiervoor een fiche met daarop 3, 2 of 1 punten, die bij 1 van de deelnemende bolides moet worden neergelegd. De auto met de meeste punten is winnaar en verdient 20 punten voor het kampioenschap, nummer 2 krijgt 18 punten, etc.
Na de lunchpauze zal de wedstrijd van start gaan, er is ongeveer 4 uur de tijd beschikbaar om te racen. Maar we moeten rekening houden met het roulatieschema en wisseltijd. De netto racetijd per team komt daarmee op ongeveer 2 en half uur.

Het beloofd weer een tof evenement te worden, met prachtige bolides en enthousiaste deelnemers. Tot zaterdag!