Deelnemers en dagindeling Classic Enduro
Nog een kleine week en dan kan de Classic Enduro met Le Mans auto’s uit de jaren vijftig eindelijk van start gaan. Voor de teamrace van zaterdag 14 januari zijn tot nu toe 8 teams ingeschreven. In deze race waarbij dubbele punten voor de raceuitslag worden gegeven zal ook een concours plaatsvinden. Reden genoeg dus om een snelle, maar vooral ook mooie auto te bouwen. Originaliteit is hierin natuurlijk ook een factor waar rekening mee wordt gehouden.
Nu valt het niet mee om een Le Mans deelnemer uit de jaren 50 als bouwdoos te scoren. Hier zijn er eenvoudig gezegd niet heel veel van. Op zich dus vrij logisch dat een groot deel van de deelnemers is uitgekomen bij een Mercedes 300 SL waarvan er echter slechts één exemplaar heeft mee gereden (in 1956).
Daarnaast moet gereden worden met hardrubber banden met een loopvlak van maximaal 8 mm breed. Anders dan we gewend zijn van de vorige Classic Enduro’s. Het chassis daarentegen is vrij, dus we zullen verschillende configuraties aan de start zien verschijnen. Hierbij een overzicht van de verschillende deelnemende teams:
Team de Hek – Mercedes 300 SL – Startnummer 16
Team van Wijngaarden – Porsche 718 RS – Startnr 36
Team SRTO – Mercedes 300 SL – Startnummer 7
Team van Maarle – Jaguar D-type – Startnummer 5
KAF Racing – Mercedes 300 SL – Startnummer 4
Maserati Corse – Maserati 450S Spyder – Startnummer 2
H&H Racing – Mercedes 300 SL – Startnummer 7
ART Racing – Maserati Birdcage Tipo 60 – Startnummer 2
Dagindeling
Om de dag in goede banen te leiden hier de dagindeling voor zaterdag 14 januari:
08.30 uur Gebouw open, koffie + start training
10.30 uur Start inschrijving + technische keuring
11.00 uur Kwalificatie (2 minuten per team)
11.30 uur concours d’elegance (alle deelnemers mogen punten geven)
12.00 uur lunchpauze
12.30 uur start race
16.30 uur finish race
Alle teams hebben 2 uur de tijd om te trainen. Bij de inschrijving en keuring zal goed gekeken worden naar de breedte van het loopvlak van de banden. Het inschrijfgeld bedraagt € 10,- per deelnemer.
Tijdens de kwalificatie moeten de teams in 2 minuten tijd een maximale afstand rijden, waarbij de winnaar als eerste een baankleur mag kiezen om op te starten. Let op dat de auto hierbij heel blijft, want na de kwalificatie vind het Concours d’elegance plaats. Alle deelnemers krijgen hiervoor een fiche met daarop 3, 2 of 1 punten, die bij 1 van de deelnemende bolides moet worden neergelegd. De auto met de meeste punten is winnaar en verdient 20 punten voor het kampioenschap, nummer 2 krijgt 18 punten, etc.
Na de lunchpauze zal de wedstrijd van start gaan, er is ongeveer 4 uur de tijd beschikbaar om te racen. Maar we moeten rekening houden met het roulatieschema en wisseltijd. De netto racetijd per team komt daarmee op ongeveer 2 en half uur.
Het beloofd weer een tof evenement te worden, met prachtige bolides en enthousiaste deelnemers. Tot zaterdag!