Hoornaar Racing Team snelste in Classic Enduro, ART Racing overall winnaar
De zes-sporen racebaan bij Speed’74 was afgelopen weekend het toneel van de Classic Enduro “Le Mans 1988”. Deze 6-uurs teamwedstrijd is een populaire meeting en onderdeel van de modelrace series van de club.
Tien enthousiaste teams stonden aan de start. De afgelopen maanden was er al heel wat heen en weer ge-appt in de modelracer groepsapp, zodat van veel teams de vorderingen tijdens de bouw van de Le Mans racers kon worden bijgehouden. Leuk omdat het bouwen voor veel deelnemers net zoveel fun geeft als de race zelf. Bovendien een stimulans voor anderen die ook aan het bouwen zijn. Niet zo gek dus dat de belangstelling voor het fotomoment om 10.00 groot was. Het deelnemersveld was dan ook schitterend:
Twee teams behaalden de volle score van 20 punten voor het concours. Dit waren de #3 Silk Cut Jaguar van Team Kaf Racing, en de #37 Taka-Q Toyota van ART racing. Hierbij gaat het om de details die moeten kloppen, van spiegels, antennes, velgen en remschijven. Een interieur met een volwaardige coureur, voorzien van helm met het correct design, gordels, brandblusser etc. Op het vooraf toegestuurde formulier kon een ieder duidelijk zien waar de punten mee te behalen zijn. Hier werd enthousiast gehoor aan gegeven met als resultaat een prachtig startveld.
Na de kwalificatie van 2 minuten waarin alle deelnemers van een team een zo groot mogelijk aantal rondjes moesten rijden, werd al gauw duidelijk dat er een drietal teams echt snel waren: van Hoornaar Racing Team (HRT), ART racing en Desmo racing. Team de Hek en KAF racing completeerden de heat met 5 snelste teams. Echter als eerste van start gingen de 5 langzamere equipe’s: Team AEG Olympia, Team Andretti, RM Motorsport, Team HJK en Dear Racing. Van deze 5 bleek team AEG echt een maatje te groot voor de rest, echter de overige 4 teams waren echt aan elkaar gewaagd met veel positie wisselingen als gevolg. Team Andretti ging in het eerste half uur als een speer, echter loslopende wielen en aanlopende bedrading van de overigens mooie verlichting deden de equipe terugvallen naar de voorlaatste plaats.
Bij de “snelle mannen” was het duidelijk dat HRT continue rondjes kon rijden tussen de 5,800 en 6,000 seconde. Daarmee waren ze bliksemsnel en niet te achterhalen door de andere teams. Er was zelfs tijd over voor een bandenwissel wat weer resulteerde in nog snellere rondetijden. Echt heel snel gereden, proficiaat mannen! Om plek twee werd tot in het laatste kwartiertje gestreden. Team ART stond na de eerste 6x 15 minuten redelijk stabiel op de tweede stek, echter Desmo racing kwam in de tweede sessie zo goed op stoom dat ze in het laatste kwartiertje nog kans zagen om deze tweede plaats af te snoepen. Zodoende werd ART racing derde, gevolgt door team de Hek waarvan Rob en Luke probleemloos naar een vierde stek toe konden rijden. Team AEG van MTRC Wormer greep plek vijf ten koste van het vorig jaar nog zegenvierende team KAF. De volledige uitslag kan je hier onder lezen. Na het optellen van zowel de raceresultaten als de punten voor het concours kunnen we zien dat ART Racing de meeste punten heeft verzameld.
Duidelijk is dat het in de modelrace series niet alleen gaat om hard rijden, het prepareren van een mooie auto telt net zo zwaar mee. Het allerbelangrijkste is echter dat iedereen plezier beleeft aan zowel de preparatie als de racedag zelf, en dat is bij deze editie weer uitstekend gelukt. Dit blijkt wel weer uit de vraag van vele deelnemers om volgend jaar eenzelfde race te organiseren…. Wordt vervolgd dus!