Uitslagen Monaco Classic GP
Het is al weer even geleden maar op zaterdag 2 juni werd bij Speed’74 de Monaco Classic GP georganiseerd, als onderdeel van de Model Race Series.
Een dertiental mannen nam deel aan de races in vier verschillende klassen.
Bij de Pre-War klassiekers was het Ron Prins die met zijn “Bonnie & Clyde” Ford 1932 naar de winst reed. Achterna gezeten door de mooie Mercedes Benz SSK van Arie Jr werd de strijd beslist in het voordeel van Ron, met een voorsprong van iets meer dan 2 rondjes. Derde man was Ron van Os, de sympathieke slotracer uit Oosterhout die deelnam een Renault Vivastella op basis van een Heller bouwdoos. Slechts één ronde achter Ron was het Bart Sluimer die met een werkelijk schitterende Alfa Romeo 8C 2300 LM 1932 over het circuit denderde. Een supermooie wagen, concourswinnaar met 16 punten, geheel in stijl. Achter Bart waren het Huib (Auto Union Rekordwagen Type C) en Arie Sr (Mercedes Benz 540K) die kalm hun rondjes reden en zo het veld completeerden.
De volgende klasse betrof de Front-engined Grand Prix cars uit de jaren vijftig. Hier waren de winnende 20 punten voor Rob de Hek die met zijn Talbot Lago ruim 6 ronden meer reed dan Huib de Jong in zijn Merit Connaught 1956. Gebruikmakend van de power uit de sterke 36D motor bleef hij Ron Prins in zijn Talbot Lago 2 rondjes voor. Achter Ron waren het Hugo Dekker (BRM 1956), Arie Sr (Talbot Lago) en Luke de Hek (Alfa Romeo Alfetta 1950) die de top 6 bepaalden.
De Rear-engined klasse met smalle monoposto’s (sigaren) uit de sixties was net zo populair als de GP-50’s, ook hier 12 deelnemers met de meest uiteenlopende auto’s.
In deze klasse was het Arie Jr die met Strombecker Ferrari 156 de winst naar zich toe trok. Tweede man was Hans van Maarle die zijn Lotus 49 van Jim Clark de sporen gaf. Daar weer achter zat een sterk rijdende Ron van Os in een Lotus 33. Op de vierde positie vinden we Hugo Dekker die met zijn Marx Ferrari 158 slechts 40 baanvakken voorsprong had op Edwin Boerwinkel met zijn Honda RA271. Zesde werd André Zandbergen met een Ferrari F1 1967.
De laatste klasse van de dag waren de met vleugels uitgeruste F1 wagens uit de seventies. Dat het best lastig is om een bolide te vinden uit dit tijdvak bleek wel uit het feit dat er slechts 5 deelnemers waren.
Snelste man was Ron Prins met zijn Indy McLaren M16 waarbij hij met slechts 4 baanvakken verschil (!) won van Ronald Schouten in eveneens een M16, echter dan in de oranje uitvoering van Johnny Rutherford. Derde werd Edwin Boerwinkel in zijn Marlboro BRM die daarmee goede zaken deed voor het kampioenschap. Op de vierde plaats was het Arie Jr met zijn hele mooie UOP Shadow. En als laatste werd Bart Sluimer afgevlagd die deelnam met een Lotus 49B.
De McLaren M16 van Ronald Schouten verdient nog een eervolle vermelding voor het concours (16 punten)
Hieronder kan je alle uitslagen lezen, de tussenstand in het kampioenschap vindt je hier.
Na afloop voorzag chefkok Hans van Maarle alle deelnemers en andere enthousiastelingen van een heerlijke Indische maaltijd Nasi Saté. Nogmaals bedankt Hans, het was heerlijk!